Sunday, January 20, 2013

Erti ...Ujian, Dugaan dan Kesabaran

Di dalam kehidupan harian kita...kita sering diuji dan diduga dengan pelbagai masalah dan cabaran yang perlu kita tempuhi. Bagaimana penerimaan kita terhadap ujian dan dugaan. Adakah kita sedih? kecewa? tabah? sabar?.... Semua pilihan ada dihati kita.... Semasa kita diuji kita merasa dunia dan dan waktu adalah sempit dan hilang tuju arah untuk kita mencari penyelesaian. Kita mula merasa resah dan takut serta hilang arah yang mungkin kita tempuhi sekiranya tidak dibekalkan dengan iman dan taqwa kepada Allah. Maka kesabaran dan ketabahan dalam diri seharusnya menjadi pegangan dan percaya serta yakin pada iman sebagai seorang muslim. Kita diuji dan diduga untuk mengukur sejauhmana keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT. Adakah kita sabar dalam menempuhi ujian dan dugaan itu????
Sesungguhnya Allah SWT Taala bersama dengan hambaNYA yang sabar
Inalillah wa Inna ilaihi rajii'un - dari Allah kita datang dan kepadnya kita kembali
Kita sering mengharapkan hari siang tetapi sebelum siang mesti menempuhi malam yang gelap-gelita
Kita sering mengharapkan cerah tetapi hujan diturunkan oleh Allah
Semua ujian dan dugaan bukannya hukuman Allah tetapi adalah petanda kasih sayang Allah terhadap hambaNYA agar lebih tabah dan sabar akan hikmah disebaliknya...
Wa Allah hu Alam.
Percayalah sinaran harapan tetap ada dalam setiap ujian dan dugaan bagi mendekati diri kepada Allah SWT kerna kita hamba yang selalu alpha dan lalai....ini peluang untuk meningkatkan martabat diri dengan sikap sabar dan redha serta bertaqwa disisiNYA.