Friday, February 12, 2010

Tahun Harimau

Kaum Cina percaya pada setiap tahun ada feng shui ianya bergatung kepada binatang pada masa itu. Tahun 2010 tahun harimau.

ISLAM MELARANG PERCAYA TERHADAP CERITA DONGENG INI!!

12 jenis binatang yang menandakan tahun kelahiran kalendar China termasuk tikus, lembu, harimau, arnab, naga, ular, kuda, kambing, monyet, ayam, anjing dan babi.

Pada suatu hari, Yu Huang (maharaja dari langit) dia memanggil segala binatang berkumpul dan berkata: "Beta akan memilih 12 binatang daripada kamu semua untuk dilantik sebagai perlambangan tahun kelahiran di bumi secara bergilir (secara berganti-ganti). Pertandingan akan diadakan pada tahun yang berikutnya. 12 binatang yang berjaya menyeberang sungai akan dipilih sebagai 12 jenis binatang yang menandakan tahun kelahiran menurut kalendar China mengikut giliran.

Sewaktu pertandingan itu bermula, segala binatang berlarian ke arah sungai dengan berebut-rebut. Semasa menyeberang sungai, lembu adalah yang paling pandai berenang. Tikus yang pintar mendapat satu akal. Dengan tiba-tiba tikus melompat ke atas belakang lembu itu supaya dibawa menyeberang sungai dengan mudah. Tidak lama kemudian, lembu merupakan binatang yang pertama menyeberang sungai. Pada masa itu, tikus terus melompat ke hadapan badan lembu itu dan menduduki tempat pertama. Akhirnya lembu mendapat tempat kedua, maka, binatang-binatang lain pun berturut selesai menyeberang sungai. Maharaja Yu Huangdi mengumumkan bahawa: " Baiklah, 12 binatang yang berjaya menyeberang sungai dengan dahulu itu dilantik sebagai perlambangan tahun kelahiran secara bergilir.

Syarikat Singapura telah membuat sebuah filem kartun tiga dimensi tentang legenda 12 binatang yang menandakan tahun kelahiran menurut kalendar China Tajuk Zodiac: The Race Begins