Friday, February 18, 2011

Sahabat Bremen 2

Seorang sahabat yang dikenali di Bremen suatu ketika dahulu kini terlantar sakit di Hospital KL kerna kanser usus. Beliau telah menjalani pembedahan ini setahun yang lepas. Kisah ini pernah juga aku paparkan dalam blog ini pada tahun 2009.

Selepas setahun menjalani rawatan beliau dah hampir pulih sepenuhnya.... tapi pada hari ini beliau disahkan oleh doktor pakar bahawa menghidapi kanser usus kembali di peringkat yang kritikal.

Keadaannya sekarang ini hanya terbaring di atas katil dengan susuk tubuh yang amat kurus tanpa banyak kata-kata. Ucapan yang keluar dari mulut..."minta maaf dan penat". Sungguh menyedihkan kalau dulu kita kenal beliau seorang yang periang dan manja.

Beliau tidak boleh makan apa2 lagi hanya dengan bantuan tube masukan air @ susu ke dalam saluran darah.... dah 3 minggu beliau dah tidak makan. Apabila beliau minum dan makan walaupun dalam kuantiti yang sedikit, beliau akan muntah kembali..... Kesian sungguh. Air mata aku mengalir tanpa disedari bila melihat keadaannya... Semoga Allah jadikan beliau dikalangan orang yang sabar menghadapi ujian ini. Allah lebih mengetahui apa yang kita tidak ketahui....

Pesanan beliau kepada kami semasa menziarahnya ...."Doakan yang terbaik untuk Fiza".

Marilah kita semua mendoakan agar beliau kembali sembuh dan cepat sihat serta diberi kekuatan oleh Allah SWT dan dirahmatiNya.. dan sekiranya ajal mejemput, dipermudahkan bertemu dengan Allah dan diletakkan golongan yang dikasihi Allah....Amin.

Kita juga semua akan ke sana ....hidup ini sementara.