Friday, February 11, 2011

Sayangilah Ibu Kita



Kebesaran Allah Taala mencipta wanita untuk melahirkan anak adalah ruang dan peluang ke syurga Allah. Oleh itu ibu2 haruslah bersabar dalam membesarkan anak2 dengan penuh kasih sayang... & hati2 setiap cakap dan niat ibu adalah doa kepada anak2. So pilih kata2 yang baik semasa bercakap dengan anak2. Setitik air mata ibu yang jatuh, 10 kebajikan anak hilang. Oleh itu, ibu2 jangan jatuh air mata dan bersedih dengan anak. Menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih tetapi terharu dengan kejayaan anak2.

Anak2 perlu mengingati ibu setiapa masa. Tip menyayangi ibu. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya.

Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka.
-Melihat kaabah sehingga menitis air mata;
-Membaca quran sehingga menitis air mata; dan
-Memandang wajah ibu yg sedang tidur / sedar hingga berlinang air mata.

Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan ibu kita di tempat yang terbaik terlebih dulu.

“Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”. Tetapi banyak buat baik kepada ibu kita, lagi mustajab doa kita. Makna nya berbuat baik dengan ibu lebih besar balasannya tanpa memerlukan bayaran .... kebaikan yang dibuat kepada ibu kita akan mendapat balasan yang tinggi disisi Allah Taala.

Barang siapa yang tidak mendoakan ibunya selepas solat sama ada ibu yang sudah meninggal maka dikira dianak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah meninggal, selepas setiap kali solat hendaklah kita doakan untuk nya.


Sekiranya kita sukar untuk bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah..... Insyallah hati kita akan menjadi lembut untuk mengeluarkan sedekah ke jalan Allah.

Kadang2 Allah panjangkanlah usia ibu bapa kita untuk menguji dengan keadaan ibu yang sakit dan nyanyuk..... bertujuan memberi peluang syurga kepada anak2nya. Menjadi tanggungjawab anak2 berebut peluang untuk menjaga ibu disaat mereka dlm keadaan uzur itu; balasannya adalah syurga Allah. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Terlau besar sangat pahalanya.

Tips Menyayangi Anak & Anak Mendengar Kata:
Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK. Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik; roh yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa;roh yang sayang sesama manusia; roh yang menyayangi Rasulullah (s.a.w);dan roh yang taat kepada Allah Taala.

Sebagai ibubapa, doakan lah untuk anak2 kita setiap masa dan dimana jua. Doa ibu adalah senjata kepada anak yang menjadi baik dan berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat. Insyallah.