Tuesday, June 28, 2011

Israk & Mikraj dalam Bulan Rejab

Israk & Mikraj catatan sejarah yang amat penting dalam kelander umat Islam bagi mengingati peristiwa Allah s.w.t telah mengundang Rasulullah s.a.w untuk Israk dan Mikraj pada malam 27 Rejab. Di saat Rasulullah s.a.w kehilangan dua orang yang amat penting iaitu isteri tercinta, Khadijah dan bapa saudaranya dikasihi, Abu Talib.

Perjalanan Rasulullah s.a.w dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa. Rasulullah s.a.w telah diperlihatkan kejadian luar biasa dan disyariatkan ibadat solat lima waktu. Solat adalah tiang agama dimana sesiapa mendirikan solat maka dia mendirikan agama dan sesiapa meninggalkan solat bermakna dia meruntuhkan agama.

Israk dan Mikraj sebenarnya mengukuhkan lagi kepercayaan muslim kepada alam ghaib mengisahkan waktu silam, kini dan akan datang menunjukkan kekuasaan, kebesaran dan keagungan Allah s.w.t.

Amalan sunnat bulan Rejab: Berpuasa dan digalakkan mendengar ceramah mengingati peristiwa Rasulullah s.w.t iaitu Israk & Mikraj.

Peristiwa Israk dan Mikraj juga menunjukkan keanehan yang penuh dengan pengajaran memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah s.w.t dan takut kepada kekuasaan-Nya.


Masjidil-Haram

Masjidil-Aqsa