Thursday, June 16, 2011

Melakukan kebaikan Belum Tentu Dibalas Dengan Kebaikan

Tajuk ini bukan untuk menggalakan dan menyuruh para pembaca blog ini meninggalkan segala kebaikan yang akan dan telah lakukan tetapi supaya pembaca tidak goyah dan terpengaruh sedikit pun dengan pembalasan berhadapan dengan kekejian dan pengikaran mereka yang telah kita berbuat baik. Dan terimalah hakikat dan jangan bersedih dengan apa jua pembalasan kebaikan yang telah kita buat dengan kekejian dan cernaan.

Jangan terkejut sekiranya kita menghadiahkan seseorang itu dengan pen, lalu mereka memakainya dan menulis cemuhan kepada kita kembali suatu masa nanti. Atau kita menghadiahkan seseorang dengan tongkat, suatu ketika nanti tongkat itu digunakan untuk memukul kepala kita kembali. Kita sering hilang kawalan dan menjadi mudah marah dan menjadi serabut fikirannya disaat menghadapi kritikan dan cercaan pedas dari orang yang pernah kita melakukan kebaikan. Itu semua watak manusia yang selalu berubah-ubah dan tidak berterima kasih... Ini adalah hakikat kehidupan yang perlu kita terima walaupun pahit. Oleh itu, berbuat baiklah kejalan Allah nescaya ianya pasti mendapat balasnya kebaikan itu.

"Tangan di atas itu lebih baik dari tangan di bawah"



"Menebarkan senyuman kepada orang yang miskin akhlaknya merupakan sedekah jariah".



Hadith Rasulullah s.a.w:
"Sekalipun engkau bertemu dengan saudaramu dengan wajah ceria"

Oleh itu berbuat kebaikan tidak rugi tapi ingat mesti untuk mencari keredhaan Allah supaya kita tidak bersedih dengan balasan yang akan diterima dari manusia yang pasti berubah mengikut keadaan dan kepentingan mereka.