Monday, January 23, 2012

M...A...A...F


Ucapan ringkas dua suku kata yang lembut bunyinya bila disebut...”MAAF”
Perkataan itu seakan ada kuasa tersendiri padanya kerana ia mampu mengubah emosi seseorang menjadi sopan, lembut, senang cakap positif walhal kita tahu bukan mudah untuk diucap.... disebabakan mempunyai sikap ego yang tinggi.

Penting ke ucapan MAAF ini? .... It is hard to say, "I'm sorry"... Saying 'I am sorry' when it is due is a very decent thing to do. Those three words can help to open doors to opportunities and they help too in opening up conversation especially amongst strangers.

Maaf, sesuatu yang sinonim sebagai manusia kerana kita semua semestinya tidak pernah lepas dari membuat kesilapan atas kelemahan pada kita sendiri. Meminta maaf adalah satu kemahiran sosial yang amat penting dalam kehidupan. Kita semua tidak dapat menggelakkan diri melakukan kesalahan samada sengaja atau sebaliknya. Ini adalah sebahagian daripada lumrah kehidupan. Tapi, kesalahan atau kesilapan kecil yang kita buat mungkin memberi impak berlanjutan kepada orang lain jika tidak disusuli dengan maaf.

Di negara-negara barat perkataan maaf/ Sorry dan terima kasih/ Thank you diajar dan dipupuk di kalangan masyarakat mereka bagi menunjukkan rasa hormat kepada kehidupan peribadi seseorang.

Dalam masyarakat kita, saya rasa kita harus memupuk amalan berkata 'Saya minta maaf' dalam dimana dan apa jua, selagi tidak memberi apa-apa kesan negatif kepada pemohon itu.... Kata maaf yang disertakan dengan renungan mata menunjukkan rasa kesal si pengucap dapat diterima oleh pemaaf. Memohon maaf dapat meringan bebanan dan boleh menggurangkkan stress...

Islam menggalakkan kita meminta maaf dan pemaaf...tak rugi kalau kita mempunyai kedua-dua sikap ini. Amalkan diri sebelum keluar rumah dan sebelum tidur memaaf segala kesalahan orang terhadap kita dan mohon maaf dan keampunan kita terhadap Allah... ini memudahkan dan melapangkan perjalanan hidup sementara ini....

"Forgiveness is the sweetest revenge.........."
"Forgiveness does not change the past, but it does enlarge the future....."
"Forgiveness is a door in your heart that must be opened from the inside for happiness and peace of mind..."