Wednesday, November 11, 2009

Bapa Kemahiran


Pekerja mahir pada masa ini merupakan aset negara. Oleh itu penubuhan latihan kemahiran adalah bertujuan menyediakan pekerja mahir kepada industri negara. Siapakah orang yang bertanggungjawab dalam membangunkan pekerja mahir dengan pesat sehingga beliau digelar sebagai Bapa Kemahiran iaitu DATO WAN SEMAN B. WAN AHMAD. Beliau pada asal berjawatan sebagai Jurutera di JKR. Pada awal beliau dipinjam bagi melaksanakan tugas di Jabatan Tenaga Rakyat (JTR) sebagai Pengarah ILP KL. Setelah beliau berada di dalam kemahiran, beliau telah banyak memberi tumpuan terhadap pembangunan kemahiran dengan pesatnya. Perlaksanan tanggungjawab beliau semasa di JTR / JTM telah wujud sebanyak 16 ILP dan 4 ADTEC. Pada tahun 2004 beliau telah ditukar ke Jabatan MLVK. Selama 6 tahun dalam MLVK pada 10.11.2009 dimana beliau telah memberi ucapan terakhir pada perhimpunan pagi warga JPK dan memesan agar ianya juga disampaikan kepada mereka yang tidak menghadirinya. Diantara ucapan/kata-kata beliau:

1. Pekerja industri telah dipersijilkan SKM seramai 1 juta setelah beliau memegang tanggungjawab di MLVK. Terdapat 2 juta lagi di dalam pasaran yang perlu dipersijilkan sebagai pekerja mahir.

2. SLDN adalah satu daripada platform yang harus diperkemaskan melalui pelbagai kaedah. Diantara nya pembangunan personel melalui program Khas SLDN telah diwujudkan diperingkat PhD., Master dan Sarjana... perlu dilihat bagi memperkukuhkan SLDN. SLDN merupakan projek kerajaan jangka masa panjang dengan membantu kerajaan mengurangkan kos perbelanjaan bagi pembangunan Institut.

3. Pengajar juga harus dipertingkat kualiti melalui kemahiran MySkill, perlu pendekatan yang lebih baik agar lebih ramai memasuki pertandingan MySkill.

4.Akta NASDA telah berjaya diadakan merupakan satu langkah peningkatan kualiti kemahiran. Perjuangan akta ni telah melebihi 25 tahun. Akhir berjaya ditubuhkan bagi pengawalan kualiti kemahiran.

5.Semua warga JPK dikehendaki bersatu dengan 1 tujuan 1 matlamat bagi mempertingkatkan latihan kemahiran. Beliau juga berharap diantara Pusat bertauliah bagi kerajaan yang melaksanakan kemahiran KBS, Penjara & MARA juga perlu diberi kerjasama. Begitu juga Pusat bertauliah swasta. PB semua adalah sama swasta dan kerajaan mempunyai matlamat melahirkan pekerja mahir negara.

Akhir sekali dalam ucapan beliau.... Beliau telah memaafkan semua kesalahan dan kesilapan terhadapnya sebelum mana-mana memohon maaf. Tapi beliau juga mengharapkan semua pihak sudi memaafkan beliau. Beliau juga berharap kemahiran akan terus maju kehadapan tanpa ada rintangan yang besar.

Semoga yang baik itu mendapat keberkatan Allah, dan tidak baik itu mendapat keampunan ALLAH.