Tuesday, November 17, 2009

Service Kereta

Hari ini aku pergi service kereta di Toyota Shah Alam. Nak dapat appointment untuk service kereta sudah dua minggu,akhirnya hari ini ada sedikit ruang masa untuk pergi service. Pada masa sekarang ramai customer telah bijak memilih tempat bagi service kereta mereka iaitu di pusat service. Kalau dulu kita bawa kereta pergi ke bengkel Apek. Kadang-kadang rasa macam tak percaya betul .... harga service mahal sebab tukar itu, tukar ini.... kita pun main bayar je. Di tempat service kereta Toyota ini boleh tahan ramai pelanggannya.... Aku terpaksa mengambil masa 3 jam untuk menunggu service dilaksanakan tukar minyak pelincir, service air cond & terus cuci enjin kereta. Yang bagusnya tempat menunggu amat selesa dengan pelbagai kemudahan yang disediakan iaitu komputer, Player station, wireless, tv, minuman dan nasi lemak.

Tempat penyediaan minuman dan nasi lemak.

Sofa tempat menunggu dan TV

Kemudahan PC bersama dengan internet dan Wireless

Tempat service pandangan dari dalam tempat menunggu.

Tip bagi member yang akan balik kampung Raya Haji ini :

1)Check tayar sebelum memulakan perjalanan perhatikan tayar cukup angin.
2)Panaskan enjin kereta sebelum memulakan perjalanan, hidupkan injin dan tunggu sehingga injin dah stabil atau normal kemudian baru jalan. Pastikan lampu "engine check" padam sebelum hidupkan injin. Bila injin dah hidup jangan terus jalan.
3)Pemerikasaan BerkalaSetiap 5,000 km pergi ke workshop, tukar minyak injin (jika gunakan minyak biasa), tukar penapis minyak setiap 2 kali tukar minyak injin dan tukar plag setiap 3 kali tukar minyak injin.
4)Kebersihan Dalam KeretaDan yang terakhirnya, setiap minggu atau 2 atau 3 minggu sekali, pergila vacum kereta kita supaya tidak berbau bagi perjalanan yang jauh.
Ada baiknya institut kemahiran juga dapat menyediakan tempat menunggu yang baik kepada ibubapa dan pelanggan dan perlu diwujudkan kategori berapa bintang...5 Stars yang terbaik.